Památníček u cesty
Sakrální památníček
u cesty! Jdeš-li kolem, uvažuj, jaký může být jeho význam! Poutník,
přicházející ze severního Německa, se nemálo podiví, uvidí-li v katolických
zemích nespočet obrazů, soch, kapliček, křížů a božích muk na všech
cestách a pěšinách. Podivoval jsem se však také, ale z jiných
důvodů. Je přece tolik možností, co by mohla tato znamení u cesty
přemýšlivému a pozornému poutníku vyprávět. Hleďme, slyšme!
Již letmý pohled nám poskytne závěr,
ze které doby by mohl takový symbol u cesty pocházet. Neboť
obrazy, kříže, sochy a kapličky nepodléhají změnám a módě
méně, nežli oděvy a názory. Po kamenném kříži následoval dřevěný
kříž s plechovým Kristem, posléze železný kříž s kamenným
soklem a Kristem z kujného železa, nakonec pak z litiny.
Kromě toho existují také podskupiny a varianty, řídící se podle
časového období a krajiny. Svérázná jsou kamenná vyobrazení na Labi,
zcela pak svérázné z kamene vytesaná vyobrazení svatých u Sloupu
v Čechách a Dubé. Někdy byly též oblíbené vysoké sloupy, na nichž
trůnilo sochařské dílo (kaplička), potom zas kaple u cesty s vchody
a dveřmi.
Nyní leží před námi otázka,
jaký byl podnět, jemuž památníček u cesty děkuje za svůj vznik.
Co nám vypráví pověst? Často to bylo místo nehody, jehož památka
měla být zvěčněna, nebo také neočekávaná záchrana z nouze a neštěstí.
Někdy to bývala též prostá zbožnost, která původce přiměla ke zřízení
symbolu. Avšak v každém případě se jednalo o událost hodnou
zvěčnění, jež nám měla být sdělena. To však nebylo vždy příliš
lehké. V naší vesničce - mám na mysli své rodiště - byl
umístěn litinový kříž, který zřídil "starý mlynář", když vešel ve známost
jako "král lotynky", dále krásně zdobený kovový kříž, umístěný na poschodí
důkladně stavěného domu. Konečně pak sochařské dílo na sloupu,
mající pro obec pozoruhodný význam. Neboť k tomuto sloupu
kráčívá ještě podnes procesí o prosebných dnech, a ve starších
dobách byla odtud obec vedena o vesnických slibných dnech na sv. Michaela
směrem ke kostelu. Prošel jsem stokrát a tisíckrát kolem těchto
památníků starých časů. Bylo mi ale už hodně přes třicet let, když jsem
se o důvodech jejich vzniku dozvěděl pravdu a skutečnou příčinu.
Domnívám se, že památníček
v "Kamenických lomech" připomíná jistého zedníka, který na sv. Josefa,
právě v den svých jmenin, se zřítil při lámání kamene. Znám
kříž pod lipami, kde se poslední protestantská rodina z Kamenice
loučila se svým otcovským městem. Ale nedaleko odtud, několik kroků
od "strašidelného příkopu", je ve skalách obraz, u něhož
prý někdy strašilo. Dokonce i po večerech u obrazu hořelo
světlo, často byl i ozdoben květinami. Zajisté má tento obraz svou
historii. Ale doposud se mi nepodařilo ji vypátrat. Jednou se mi podařilo
v oněch místech potkat starší ženu, vdovu po kočím, kterou
jsem již jako chlapec dobře znal. Ta přiznala, že je to ona sama,
která u obrazu zapaluje světlo a často i při nejhorším
počasí se nezdráhá vážit dlouhou cestu z Kamenice k obrazu,
jen aby učinila zadost své povinnosti. Jak jsem byl šťasten! Hned
jsem doufal, že se dozvím příčinu, která způsobila, že tato
žena již po dlouhá léta přináší takovou oběť. Ale moje bádání a dotazy
byly bezvýsledné. Toto tajemství se mi nepodařilo odhalit. "Má matka
to světlo zapalovala. A já to dělám také a budu to dělat,
pokud budu moci." Taková byla její odpověď. Leč žádný člověk by nevěřil,
že by to bylo vše, co věděla. Alespoň její matka musela vědět
víc, neboť nikdo by bez nějaké smutné příčiny nevzal na sebe
takovou oběť.
Takže je často těžké vypátrat historii
obrazů u cesty. Ale pro mne je nepochybné, že v těchto
vyobrazeních je uložen velký kus kulturních a životních dějin našich
předků. Pochopitelně, že nejvíce z těchto památníků u cest
jsou jen vzpomínkami na osobní úsilí, úspěchy, snahy a neštěstí.
Avšak mnohé z těchto příběhů, které jsou nám tlumočeny prostřednictvím
obrazů u cesty, kdysi vzbudily rozruch u obyvatelstva v celém
okolí. Neboť při neštěstích se srdce otevírají, děsí se, lidé měkkého
srdce se chvějí a kanou jim po tvářích slzy.
A přesto se bohužel s těmito
památkami lidového umění zachází velmi často hrubě a přímo vandalsky.
Jmenovitě kaple u cest bývaly často vypleněny, zpustošeny a znesvěceny.
Ušlechtilého obyvatelstva je to naprosto nedůstojné. Kdo jsou však
pachatelé? Většinou rozpustilé, nevázané děti. U dospělých můžeme
usuzovat především na opilce. Neboť střízlivý by se toho vůči takovým
památkám nedopustil. Dospělý by musel být v každém případě velmi
hrubý a zcela necitelný člověk, kdyby na místě, kde byl
snad zázrakem zachráněn život, nebo kde byl jinému rukou bohapustého
vraha život uloupen, drzýma rukama zhanoben, či poškozen házením
kamene nebo dokonce zohaven děkovný objekt anebo památník dávné minulosti.
Děti většinou dělají z neznalosti nebo rozpustilosti takové věci,
pro které nenalézáme omluvy. Zde může pomoci poučování prostřednictvím
školy a domova, avšak nikoliv suché mentorování, které se nepodobá
ani kusu chleba ani kameni, nýbrž takové, které se obrací k citu
dítěte a vychází z příkladů.
Je nejvyšší čas učinit přítrž vandalismu
vůči památkám u cest. Církev může zvýrazňovat a zdůrazňovat
náboženskou stránku věci. Pro školu bude velmi účinné upřednostnění
světského hlediska problému. Každému citlivému člověku zabuší srdce,
prochází-li místem, kde byl někdo postižen neštěstím, místem, kde snad
byla prolita lidská krev. A jak by mohl člověk mající alespoň trošku
vzdělání, po takovém pohnutí srdce vztáhnout ruku nebo hodit kámen,
aby tak zhanobil památník u cesty? Ne, to přece není možné.
A kdyby i zřizovatel památníku měl mít pouhý náboženský důvod,
byl to přece úctyhodný podnět, který pohnul jeho srdcem. Onen den, kdy byl
památníček vysvěcen, byl pro něho svatebním dnem duchovního života,
neboť zůstal v jeho mysli až do smrti. Takový idealismus
si nezaslouží, aby proti jeho dílu někdo svévolně vztáhl ruku nebo hodil
kamenem.
Rovněž spolky by mohly přispět k udržování
starých památníků u cest, zvláště pak hasiči. Především oni jsou
si vědomi povinnosti chránit majetek svých bližních proti požáru a jiným
živlům. Zejména jim přísluší chránit památky po předcích, ať již
církevní nebo světské, proti zlovolnému ničení nebo znesvěcování.
Jsem dalek toho, abych podněcoval
nebo doporučoval zřizování nových památníků u cest. Je však zapotřebí,
podle možnosti je udržovat a v případě chátrání je opravovat
nebo renovovat. A vyskytuje-li se na nich nápis, je svatou
povinností jej restaurovat nebo obnovit, ale nikoliv zamalovat, jak
tomu bohužel obvykle bývá.
Také umění patří k cestám a pěšinám.
Prostota, jednoduchost a vkus, to jsou vlastnosti, které od symbolů
u cest lze požadovat. Ať už se zřizuje nový památníček nebo
se nějaký starý renovuje, na tyto požadavky by se nikdy nemělo
zapomínat.
Budou-li symboly u cest, odpovídající
zmíněným požadavkům, zřizovány s dobrým vkusem a budou-li
vypovídat o příčinách svého vzniku, pak návštěvníci přicházející
do naší krajiny a především pak zdejší lidé budou mít k dispozici
bohatou ilustrovanou kroniku, ve které jsou do kamene i kovu
zaznamenány žalosti i radosti našich předků. A chtěl bych
věřit, že takováto obrázková kronika bude opravdu nádherným příspěvkem
do naší překrásné krajiny s jejím přírodním půvabem.
Znal jsem dokonce některé sloupy
se sochami, které zahynuly sešlostí věkem a zubem času. Před lety
jsem jednou byl v Biebersdorf bei Reichen, kde nám
ukázali tři pamětihodnosti: mariánskou sochu, dutou lípu a selské
stavení, které prý bylo proslulé nejlepším kozím sýrem v severních
Čechách. Později jsem do oné obce přišel opět, ale z těch
pamětihodností jsem již žádnou nenašel. Mariánský sloup se zřítil a proto
byl zrušen. Lípa byla ještě více zpráchnivělá a proto skácena.
Výroba kozího sýra byla z neznámých důvodů ukončena. Bylo by to
však hříčkou, zachovat sloup se sochou, snad i prodloužit život
lípě - nemluvě už o kozím sýru.
A ještě něco! Nezřídka jsou
kříže nebo sochy zastíněny stromovím, což vytváří ozdobu celé krajiny.
Čtenáři jsou takové stromy jistě známy. Zde si vzpomínám na lípy
při rozcestí u silnice na Janskou, na sochu mezi
Práchní a Panskou skálou. Když jsem před třiceti lety vystoupil
na Wolfsberg u Schandau, naskytl se nám po důkladném
dešti v záři zapadajícího slunce nádherný pohled do Čech.
Dalekohledem jsme viděli jistou takovou skupinu stromů, skrývající symbol
u cesty. Pohled byl tak nádherný, že si na tu příhodu
vzpomínám jako by to bylo včera nebo předevčírem. Bohužel se mi do dneška
nepodařilo domov těchto stromů nalézt. Avšak majitel onoho kopce, který
si zmíněné panorama učinil předmětem svého studia, se nikdy nedostal
do situace, za jaké by mohl překrásnou skupinu stromů tak
zřetelně pozorovat.
Tím bychom
mohli skončit. Moje rada zní: "Chraňte, ochraňujte symboly u cest."
Zdroj: časopis Mitteilungen des Nordböhmischen Excursions Club