Socha stojí pod farou na levé straně cesty vedoucí od kostela směrem k hotelu Beseda.
Popis: Socha představuje stojící postavu světice v nadživotní velikosti oděnou podle tradičního dobového pojetí ve výrazném kontrapostu s vysoce zdviženou rukou, ve které světice původně držela kříž. Pravou rukou si přidržuje plášť, který spadá po pravém boku světice a je mohutně vyvinut v rozevlátých záhybech nad okřídlenou postavou andílka, jenž je situován u její levé nohy. Andílek drží v rukách meč zasunutý v pochvě. Pravou nohou světice zašlapává postavu personifikující pravděpodobně pohanstvo. Kompozici doplňuje část odvážně řešeného kola za pravou nohou. Samotná figura je umístěna na relativně rozměrném a bohatě zdobeném šestibokém podstavci.
Oprava sochy, 2008:
V nedávné minulosti došlo u sochy k vandalskému
útoku, při němž byly samotná socha a zčásti i rozměrný podstavec poškozeny.
Vyjma drobnějších poškození na soklu a drapérii figury byly při útoku velice
vážně poškozeny klíčové komponenty jak samotné sochy světice tak i andílka.
U sochy sv. Kateřiny byla ulomena podstatná část hlavy, část levé ruky a u andílka
celá pravá paže a část křídla. Ulomené fragmenty se zachovaly pouze ve velice
destruovaném stavu bez možnosti jejich aplikace na původní místo. Kolo v pozadí
kompozice bylo dochováno pouze v torzu jako samotný náboj s jedinou loukotí.
Nefunkční cementové plomby se již od kamenného jádra samovolně uvolňovaly.
Na exponovaných místech, především ve spodních partiích, byla původní kamenná hmota
pokryta hrubými šedočernými krustami, mechy a lišejníky. Docházelo k samovolnému
uvolňování krust, tmelů a spár. Dílo nejevilo známky poškození krystalizačními
cykly vodorozpustných solí. V podstavci i soše byly patrné silně rozevřené praskliny
(v návaznosti bloků kamene a na vrcholové části sochy). Povrch nesl známky četného
drobného poškození - jamky, ztrátu ostré profilace, chybějící a odlomené detaily,
vymývaní hmoty, vlasové praskliny. Za hlavou světice byl otvor po ukotvení svatozáře.
Především v dešťových stínech byly dochovány fragmenty polychromie, které tvořily
krakely a nesoudržné vrstvy. Nápis v kartuši podstavce byl ještě čitelný.
Práce byly zahájeny odstraněním nevhodných a nefunkčních cementových tmelů,
volných nečistot a biologického napadení s využitím roztoku amoniaku a peroxidu
vodíku ve vodě. Celé dílo bylo opláchnuto vodou. Černé rušivé silikátové krusty,
nerozpustné usazeniny a fragmenty polychromie přeměněné na sádrovcové krusty,
především na spodních partiích díla, byly ztenčeny pomocí zábalů s kyselou pastou
a dočištěny tlakovou párou. Po vyschnutí byl na povrch sochy aplikován nástřik
biocidního prostředku v lihu a provedeno celkové zpevnění povrchu. Drobné praskliny
a mikrotrhliny byly injektovány akrylátovou pryskyřicí. Z přední strany byla
vyjmuta část odděleného plintu sochy a odhalen mohutý spojovací čep s podstavcem
s nánosem koroze. Čep byl očištěn a natřen antikorozní barvou. Zkorodovaná kramle
podporující spojení hlavy pohanského krále s jádrem sochy byla vyjmuta a nahrazena
kramlí z nerezového materiálu. Během technologické pauzy byly modelovány doplňky
hlavy a levé ruky světice a končetiny andílka v sochařské hlíně podle dostupné
fotodokumentace, zachycující původní stav. Doplněk hlavy byl modelován ve dvou
verzích. Doplňky byly zaformovány a zhotoveny kopie z umělého pískovce stejné
barvy a struktury, které byly spojeny s jádrem sochy polyesterovým lepidlem
s podporou čepů z nerezové oceli. Doplňky byly dodatečně skulpturálně upraveny.
Doplnění destruovaných částí kola bylo zhotoveno z přírodního mšenského pískovce
ze tří kusů. Propojení s originálem je zajištěno čtyřmi čepy. Povrch doplňku
byl lehce přepískován pro dosažení bližší struktury originálního kamene. Tmelení
a drobné rekonstrukce tvarů byly provedeny minerálním tmelem modifikovaným akrylátovou
disperzí. Doplňující hmota byla vybrána podle předešlých zkoušek tmelů, zaměřených
na strukturu a barevnost. Spárování bylo obnoveno obdobným materiálem s vápenným
pojivem. Barevná retuš byla provedena lokálně železitými pigmenty v lihu s pojivem
Paraloid B 72 a akrylátovou disperzí. Nakonec byl na sochu aplikován postřik
hydrofobizací se zpevňujícím účinkem. Veškeré zbylé fragmenty polychromie byly
respektovány a konzervovány. Do levé ruky světice byl vsazen kříž ze zlacené
nerezové oceli. Další zlacení a svatozář nebyly obnoveny. Písmo v kartuši
na podstavci bylo vytaženo hnědočernou barvou. Snížení obsahu vodorozpustných solí
nebylo provedeno s ohledem na to, že kámen nevykazuje poškození spojená s krystalizací
solí. Zlepšení vodního režimu podstavce a omezení pronikání roztoků solí
do hmoty kamene bylo dosaženo odkopáním zeminy při obvodu soklu podstavce na základový
schod.
Sochu restauroval člen občanského sdružení Jan Fedorčák z České Lípy, finanční
prostředky pomohlo majiteli památky - Římskokatolické farnosti Mimoň - získat
naše občanské sdružení z dotace ministerstva kultury, která byla rozdělována
prostřednictvím pověřených městských úřadů (MěÚ Česká Lípa).